Πέμπτη 1 Αυγούστου 2013

Πέμπτη 01 Αυγούστου 2013

Κείμενο:Μιχάλης Χατζάκης
Φωτογραφίες:Μιχάλης Χατζάκης-Παρθένα Νεοφυτίδου

Αφού απολαύσαμε ένα πολύ υψηλής ποιότητας πρωινό στο Hyatt Regency Warsaw, κατεβήκαμε να ετοιμάσουμε το ταλαιπωρημένο μας μαύρο πρόβατο για την συνέχεια του ταξιδιού μας. Ο προορισμός μας ήταν το Άουσβιτς και μετά η Σλοβακία με διαμονή στην Μπρατισλάβα των εκπλήξεων!

Θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλο το προσωπικό του ξενοδοχείου για την φιλική φιλοξενία και άψογη εξυπηρέτηση.

Καθώς κατηφορίζαμε από τις βόρειες χώρες, ο καιρός είχε αρχίσει να γίνεται πραγματικά μεσογειακός. Με την θερμοκρασία να είναι στους 28 βαθμούς ξεκινήσαμε για το Άουσβιτς.Ο πλοηγός μας έδειχνε 314χλμ και άφιξη σε 2:30 ώρες.

Η διαδρομή ήταν ευχάριστη, αν εξαιρέσουμε τα έργα ασφαλτόστρωσης και ανακατασκευής στον Ε67/S8,που μας καθυστέρησαν μισή ώρα τουλάχιστον. Σταματήσαμε σε ένα βενζινάδικο για να δροσίσουμε το μαύρο πρόβατο με την τιμή της βενζίνης να είναι στα 1.33€/lt και η τιμή της coca cola των 0,5λτ στα 0,85€..!!!!Δεν τα λες και ακριβά...

Κατά τις 01:30 περίπου φτάσαμε στο Άουσβιτς,στα στρατόπεδα συγκέντρωσης!!!!

Με την άφιξη μας εκεί, το μυαλό μας "πάγωσε". Μπροστά στα έκπληκτα μάτια μας άρχισαν να  ξεδιπλώνονται τα ναζιστικά στρατόπεδα, ένα από τα πιο ζωντανά μνημεία της ανθρώπινης θηριωδίας, ένα μοναδικό μάθημα ιστορίας που όλοι θα πρέπει να «διδαχθούν» μέσα από μια επίσκεψη.
Το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς στην Πολωνία ιδρύθηκε από τις κατοχικές αρχές της ναζιστικής Γερμανίας στα μέσα του 1940 στην καρδιά της κατεχόμενης τότε από τους Γερμανούς Ευρώπης. Βρίσκεται στα περίχωρα της Πολωνικής πόλης Οσβιέτσιμ, η οποία είχε μετονομασθεί από το Τρίτο Ράιχ σε Άουσβιτς.
Αποτελείται από τρία κύρια και 39 δευτερεύοντα στρατόπεδα. Τα στρατόπεδα που επισκεφθήκαμε ήταν:
Το  Άουσβιτς Ι, το αρχικό στρατόπεδο συγκέντρωσης και το διοικητικό κέντρο ολόκληρου του συγκροτήματος. Εδώ δολοφονήθηκαν περίπου 70.000 άνθρωποι, κυρίως Πολωνοί διανοούμενοι και σοβιετικοί αιχμάλωτοι.
Το Άουσβιτς ΙΙ Μπίρκεναου, στρατόπεδο εξόντωσης, όπου δολοφονήθηκαν περίπου ένα εκατομμύριο άνθρωποι, κυρίως Εβραίοι, Σίντι και Ρομά.

Παρκάραμε στο πάρκινγκ, βγάλαμε μπουφάν ,κράνη και κάπως πρόχειρα τα δέσαμε πάνω στην μηχανή. Η είσοδος ήταν δωρεάν. Δυστυχώς αρχίσαμε από το στρατόπεδο συγκέντρωσης Άουσβιτς Ι και όχι από το μουσείο στο Μπίρκεναου, στρατόπεδο ΙΙ. Φορώντας τις κορντούρες,τις μπότες και με τον ήλιο πάνω από τα κεφάλια μας περπατήσαμε όλο το στρατόπεδο απ'ακρη σ'ακρη.
Εδώ θα ήθελα να πω σε όσους επισκεφθούν το Άουσβιτς,να πάνε πρώτα στο μουσείο,στρατόπεδο Β' και μετά αν έχουν όρεξη ας πάνε και στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Α'.Και στις δυο περιπτώσεις καλό θα είναι να είσαστε σωστά ντυμένοι και να φοράτε άνετα παπούτσια.
Δεν θα γράψω τίποτα όσον αφορά το Άουσβιτς μιας και όλες οι πληροφορίες υπάρχουν σε αρκετά site  στο διαδίκτυο αλλά καλό θα είναι να τα διαβάσει κανένας για να καταλάβει "στο περίπου" τι έγινε σε αυτά τα μέρη.Το ζήτημα είναι ότι όσο και να διαβάσεις,όσες ταινίες και να δεις, δεν μπορείς να καταλάβεις και πολλά,όπως προείπα,πρέπει να το επισκεφτείς. Είναι απίστευτο το συναίσθημα που νιώθει κάποιος όταν περνάει αυτές τις πύλες της κολάσεως και του θανάτου.

Ακολουθούν μερικά site για τους λάτρεις της ιστορίας και παρακάτω παραθέτω φωτογραφίες από τα δυο στρατόπεδα.

1. Wikipedia, Στρατόπεδο συγκέντρωσης Άουσβιτς
2. Wikipedia,Μουσείο Άουσβιτς - Μπίρκεναου
3. Διαδικτυακή πύλη του Κρατικού Μουσείου Άουσβιτς-Μπίρκεναου ,Περιέχει αρχείο PDF.

Άουσβιτς Ι, αρχικό στρατόπεδο συγκέντρωσης
Η κύρια είσοδος του στρατοπέδου.

Αεροφωτογραφία του Άουσβιτς, που δείχνει τα δυο τμήματα του στρατοπέδου, το πρώτο στο κάτω μέρος είναι το αρχικό στρατόπεδο, γνωστό ως Άουσβιτς Ι ενώ στο πάνω μέρος φαίνεται το συμπληρωματικό κομμάτι που φτιάχτηκε, το Άουσβιτς ΙΙ Μπίρκεναου.Η απόσταση μεταξύ τους είναι περίπου 2 χιλιόμετρα και κάτι.
Οι ράγες που οδηγούσαν προς την κόλαση και το θάνατο!

Κάτοψη του στρατοπέδου.

Εσωτερική σκοπιά, απ' τις λίγες που έχουν απομείνει.

Ένα απ' τα βαγόνια της εποχής.
Ηλεκτροφόρα συρματοπλέγματα υπάρχουν παντού τριγύρω από το στρατόπεδο.

Εσωτερικό θαλάμου διαβίωσης. Υπάρχουν ακόμα τα κρεβάτια των κρατούμενων και η σόμπα που ζέσταινε (όσο μπορούσε) το χώρο.

Τριγύρω υπήρχαν Εβραίοι επισκέπτες που απο'τι καταλάβαμε γυρνούσαν από κάποια τελετή εντός του  στρατοπέδου.

Τα κρεματόρια δεν βρίσκονται πια στη θέση τους. Μόνο σε φωτογραφίες μπορείς να δεις πώς ήταν τότε. Σήμερα υπάρχουν μόνο τα ερείπια τους.

Οι λάκκοι υπήρχαν για να δέχονται τη στάχτη από τα διπλανά κρεματόρια.

Το κεντρικό μνημείο του στρατοπέδου. Αριστερά και δεξιά υπάρχει το ίδιο κείμενο μνήμης σε διάφορες γλώσσες, μεταξύ τους και τα Ελληνικά.

Κεντρική σιδηροδρομική γραμμή που φτιάχτηκε για να διευκολύνει τη μεταφορά των κρατουμένων.

Προχωρώντας παρακάτω μπήκαμε σε μια αίθουσα διαλογής.Όταν τους κατέβαζαν από τα τρένα τους πήγαιναν σε αυτές τις αίθουσες.Δεν μπορεί να το βάλει ο ανθρώπινος νους το τι γινόταν σε αυτό εδώ το μέρος.Αν υπάρχει κόλαση ,τότε βρισκόταν εδώ και σε όλα τα στρατόπεδα εξόντωσης που είχαν στήσει οι Γερμανοί!

Αίθουσα κουρέματος!

Αίθουσα εξετάσεων!

Αίθουσα απολύμανσης.

Αφού περάσαμε μερικούς ακόμα κοιτώνες ,πήραμε την μηχανή και κατευθυνθήκαμε στο μουσείο του Μπίρκεναου.

Άουσβιτς Β Μπίρκεναου, στρατόπεδο εξόντωσης.

Στην πύλη του στρατοπέδου παραμένει αναρτημένη η επιγραφή "ARBEIT MACHT FREI", δηλαδή "Η εργασία απελευθερώνει".

Στο μουσείο οι ξεναγήσεις στους χώρους του στρατοπέδου είναι οργανωμένες, με εισιτήριο, σε τακτά χρονικά διαστήματα και με συγκεκριμένη διάρκεια.Εμείς φτάσαμε στις 15:00.Η είσοδος είναι 40ZL, περίπου 10 EUR,εμείς δεν πληρώσαμε τίποτα γιατί μετά τις 15:00 ήταν δωρεάν. Για καλή μας τύχη συναντήσαμε το γκρουπ που έμενε στο Hyatt το προηγούμενο βράδυ και ο ξεναγός τους μας είπε πια μπλοκ άξιζαν να επισκεφθούμε.Αν θυμάμαι καλά ήταν το 4,5,6,7 & 8. Αυτό μας βοήθησε να κερδίσουμε αρκετό χρόνο μιας και ήμασταν ήδη εκτός προγράμματος και αρκετά κουρασμένοι.
Πληροφορίες για τις ώρες λειτουργίας και τις τιμές πατήστε το "link"

Τα Κρεματόρια.

Αυτό που θέλω να γράψω σαν κλείσιμο για το συγκεκριμένο κεφάλαιο του ταξιδιού μας είναι ότι όσα και να είχαμε ακούσει,όσες φωτογραφίες και να είχαμε δει,ότι και να προσπαθήσαμε να εξηγήσουμε στα παιδιά μας,αυτό που αισθανθήκαμε και που θα μείνει στις καρδιές μας είναι ένα σφίξιμο στο στομάχι,ένα γιατί και μία συνεχόμενη ερώτηση:πώς είναι δυνατόν το ανθρώπινο μυαλό να γίνεται τόσο σκληρό και να γεννάει τόσο απάνθρωπες σκέψεις.....ακόμη και τώρα που γράφω αυτές τις γραμμές αισθάνομαι την μυρωδιά που υπήρχε στο χώρο.Θεωρώ ότι είναι ένα μέρος που αξίζει να το επισκεφθεί όποιος βρεθεί σε αυτή την περιοχή.Γιατί δεν χρειάζεται στα ταξίδια μας να βλέπουμε μόνο αυτά που μας κάνουν να νιώθουμε ωραία,αλλά και αυτά που ίσως θα μας κάνουν έστω και λίγο καλύτερους ανθρώπους.....

Πληρώσαμε το πάρκινγκ 2 EUR για μία ώρα και με την ψυχολογία μας να είναι χάλια από όλα αυτά που είδαμε και αισθανθήκαμε,συνεχίσαμε για την Μπρατισλάβα που απείχε μόλις 340χλμ,4 ώρες περίπου. Για κακή μας τύχη σε μια έξοδο από ένα εργοτάξιο πήραμε λάθος δρόμο,μπήκαμε στον S69 και οι 4 ώρες έγιναν 5....

Μέσα από επαρχιακούς δρόμους και αρκετά χωριά,μπήκαμε στη Σλοβακία από τα σύνορα του Zwardon.

Περνώντας τον Δούναβη μπήκαμε στο κέντρο της Μπρατισλάβα και εκεί άρχισε μια ακόμα περιπέτεια.

Μας βγήκε η ψυχή να εντοπίσουμε το ξενοδοχείο αφού ήταν κρυμμένο στον κεντρικό πεζόδρομο της οδού Obchodna. Με το GPS να έχει κολλήσει αρχίσαμε να κάνουμε γύρους μέσα στο κέντρο της πόλης και αφού σταματήσαμε,μας βοήθησε ένας περαστικός και το βρήκαμε.Η κυρία που ήταν στη ρεσεψιόν μας περίμενε μιας και ήμασταν οι τελευταίοι πελάτες της και την είχαμε καθυστερήσει.

To κοντέρ έγραφε ως τώρα 9019,5 χλμ.

Το δωμάτιο μας ήταν πολύ μεγάλο και αρκετά όμορφο.Επιπλωμένο εξολοκλήρου από το IKEA.!!!!!!

Δέσαμε το μαύρο πρόβατο και το αφήσαμε να ξεκουραστεί και μετά από ένα γρήγορο φρεσκάρισμα ετοιμαστήκαμε για ένα νυχτερινό περίπατο στην παλιά πόλη.

Αυτό που πραγματικά χρειαζόμασταν για να χαλαρώσουμε ήταν μια κρύα μπύρα και να γευτούμε την παραδοσιακή κουζίνα της Σλοβακίας.Καθίσαμε σε ένα πολύ όμορφο παραδοσιακό εστιατόριο,Staroslovenska Krcma, στην οδό Michalska και απολαύσαμε το δείπνο μας.

Μπυρίτσα Staropramen 0,50lt μόνο 2,95 EUR
Πληρώσαμε 60 EUR για τρεις μπύρες μια σαλάτα και δυο κυρίως πιάτα.

Κάτω από την πύλη του Αγίου Μιχαήλ,βρίσκεται το «Σημείο Μηδέν», απ' όπου μετριούνται οι χιλιομετρικές αποστάσεις με τις άλλες πρωτεύουσες του κόσμου - η Αθήνα απέχει 1.253 χλμ περίπου.......!!!!!!

Ο Τόνι Σφήνος της Bratislava.

Κατά τις 01:00 γυρίσαμε προς το ξενοδοχείο μας που βρισκόταν στην οδό Obchodna ,ένας αρκετά πολυσύχναστος δρόμος με το τραμ να περνάει αρκετά συχνά.Γεμάτος μικρά μπαράκια που σερβίρουν φθηνά ποτά με τους θαμώνες τους να είναι συνήθως έφηβοι και φοιτητές, μικρά καταστήματα με αρκετά κινέζικα προϊόντα,αρκετά fast food και μικρά εστιατόρια. Ένας δρόμος όχι και τόσο καλός για να τον περπατήσει κάποιος αργά το βράδυ απ'οτι έγραφαν οι ταξιδιωτικοί οδηγοί. Η αλήθεια είναι ότι εμένα μου άρεσε όλο αυτό το σκηνικό.Έμοιαζε με την οδό Βαλαωρίτου στη Θεσσαλονίκη.
Βλέποντας όλη αυτήν την βαβούρα που επικρατούσε,φοβήθηκα ότι δεν θα κλείναμε καθόλου μάτι όλο το βράδυ,κάτι το οποίο αποδείχθηκε λάθος γιατί με το που πέσαμε για ύπνο δεν καταλάβαμε τίποτα απ'οτι γινόταν έξω από το παράθυρο μας.Το μόνο που καταλάβαινα ήταν η διέλευση του τραμ..